見知らぬ人
:
stranger
:
idegen

kozlekedes - busz

A helyi busz a legelterjedtebb kozlekedesi mod Bangkokban. Ennek ellenere hasznalata messze nem egyszeru.

busz_megallo.jpg

Nagyon sok buszjarat van, olyan 150 feletti. Legalabb ket busztarsasag, es azoknak is tobbfele busza - van legkondis, legkondi mentes, kicsi es nagy, mindenfele. A buszjaratokrol nincs rendes menetrend, a legjobb amit talalni lehet az a japanok altal kiadott busz-fuzet, persze kizarolag katakanaval, hiraganaval es kanjival. mondjuk ezt nekem konyebb olvasni, mint a Thai feliratokat.

A buszra eloszor is fel kell szallni, amit egy buszmegalloban kell megtenni. Ennek megtalalasa mar eleve nem egy egyszeru feladat. A japan tulelo konyv azt irja, hogy a buszmegallo az a hely, ahol embereket latszolag ok nelkul latunk tomorulni az ut szelen. Szerencsesebb esetben van hozza tabla is - neha meg pad is, ahova le lehet ulni. Idonkent az ott megallo buszok szamai is fel vannak tuntetve.

busz_belso.jpg

Tehat megvan a megallo, es a japan kiskonyvbol kineztuk, hogy melyik buszok jok nekunk. (Altalaban egy iranyba tobb is jo lesz.) Ezutan a feladat, hogy leintsuk a buszt, amikor jon. Ez nem mindig egyszeru, ha a busz a harmadik savban kuzd az arral, nem mindig teszi meg a szivesseget, hogy kijojjon a partra felszedni minket.

busz_alvo.jpg

A felszallas sem egyszeru. Jobbesetben teljesen megall a busz, idonkent csak lassit a fel- es leszallok kedveert. Altalaban az uthoz nem a legkozelebb all meg, ezert a busz es a jarda kozott bike taxik suhanhatnak el, amire oda kell figyelni. A kozlekedest gyorsitando nem igazan varnak a felszallokra, sokszor a mar mozgo buszra kell felugorni. Ill. eleve, oda kell futni, ahol magyjabol megallni latszik, ami sokszor nem az orrunk elott van.

A buszra felszallvan az mar mozgasban is van, igy gyorsan kapaszkodni kell. Az egyensulyozas kozben zsebunkbol elo kell keriteni nemi aprot, amit majd a kalauznak odaadunk a viteldijert cserebe. A nem-legkondis busz olcsobb (4-5 Baht), a legkondisert kb. ketszer annyit kernek.

busz_sofor.jpg

Persze a kalauznak meg nehezebb a feladatata - az apro vagy papirpenz atvetele, visszajaro es jegy odaadasa, a jegy ervenyesitese - es mindez ugy, hogy kozben erosen egyensulyoznia kell. Ennek a problemanak a kezelesere egy oriasi megoldas a kezukben levo hengeres 'kassza'. Ez egy hosszu fem henger, a ket vegen lezarva. Belul rekeszekre van osztva, keresztben. Az egyik rekeszben van a jegy-guriga (viszonylag vekony papirszalag), egy masikban a papirpenzek, tobb rekesz a kulonbozo erteku fempenzeknek van fenntartva. Az egesz hosszaban nyithato egy kezben tartva: a tenyerben, a huvelykujjal megtamasztva marad a rekeszes resz, mig a maradek negy ujj a kinyilo resszel egyutt mozog - a tenyer nyitasaval az egesz henger kinyilik, csukasaval az egesz henger osszezarodik. De ez meg nem minden - a jegy ugye papirgurigaban van, igy mindegyiket le kell szakitani a gurigarol. Ez tokeletesen megoldhato ugy, hogy kihuzza a gurigat a kalauz egy jegynyire, majd osszecsukja a hengert, hogy pont az az egy jegynyi log ki a nyilasnal, es a henger fedele menten szepen letepi a jegyet. A jegy ervenyesitese is hasonloan tortenik - a letepett jegy sarkat visszrakja a fedel ala, majd ujra osszeszoritja, es maris beletepett a sarkaba - ezzel ervenyesitve azt. Mindez persze bonyolultan hangzik, am a kalauzok meg csak oda sem neznek. Inkabb csak a jellegzetes nyilas - csukas csatoggasat lehet hallani, sokuk meg uresjaratban is csattogtatja kis hengeret, megszokasbol.

busz_venti.jpg

Szoval most mar jol vagyunk, van jegyunk is, es nem estunk el. Ha van ulohely, arra erdemes lecsapni, es nem csak azert, mert kenyelmesebb. A buszokbol allva ugyanis nem lehet kilatni, ill hat csak lefele, kb. a szomszed savig. Leven az ablakok nagy alacsonyan vannak. Igy ha meg kivanjuk vizsgalni leszallohelyunket, sokat kell gornyedezni allva - mig az ulesbol pont felfele latunk ki. Tovabbi kihivas pl., hogy ha buddhista szerzetes utazik a buszon, ohozza nonek semmilyen formaban sem szabad hozzaerni, meg akkor sem, ha nagyot fekez a busz. Igy leanyzoknak lehet nagy balettmozdulatokat tenni ennek elkerulese erdekeben. A szerzetesek egyebkent is kiemelt szerepnek orvendenek, nekik pl. mindig at kell adni a helyet. Tovabbi szempont, hogy nem-legkondis buszon ha vannak ventillatorok, erdemes alaja helyezkedni, mert viszonylag sokat allhatunk majd a dugoban. Egy piros lampa akar tobb hosszu percig is eltarthat (sok nagyobbb keresztezodesben kezzel iranyitjak), es akkor majd patakzik rolunk a veritek rendesen. Menet kozben ez nem annyira problema, leven az ablakaok mind tarva-nyitva, ezert hut a menetszel.

busz_tukor.jpg

Hosszas leselkedes utan egyszer csak arra jutunk, hogy vagy mar tulmentunk a celpontunkon, vagy epp kozeledik az - le kellene szallni. Vannak kis piros gombok, amik leszallasjelzokent szolgalnak. Megnyomasukkal iszonyat idegesito hanghatas eri a sofort, amire mindenkepp felebred. Megprobal majd valahogy a part fele evickelni, tobb-kevesebb sikerrel, majd legalabbis lelassit. Sok busz ajtajat eleve sem csukjak be elindulaskor, igy azt kinyitni sem kell - amikor mar eleg lassu a busz, le lehet ugorni rola. Persze van, hogy meg is all. Itt is vigyazni kell a busz es a jarda kozott elsuhano bike taxikra. Az allandoan nyitott ajto elonye, hogy nem kell megvarni a megallot, ha a busz a dugoban all, barmikor konnyeden leszallhatunk rola, az utolso meterek eselyesen gyorsabban mennek majd gyalog.

busz.jpg

darkeye
July 7, 2004 10:31 AM
Bangkok, Thailand
trackback ping
comments (0)





Remember Me?