kozlekedes - buszA helyi busz a legelterjedtebb kozlekedesi mod Bangkokban. Ennek ellenere hasznalata messze nem egyszeru. Nagyon sok buszjarat van, olyan 150 feletti. Legalabb ket busztarsasag, es azoknak is tobbfele busza - van legkondis, legkondi mentes, kicsi es nagy, mindenfele. A buszjaratokrol nincs rendes menetrend, a legjobb amit talalni lehet az a japanok altal kiadott busz-fuzet, persze kizarolag katakanaval, hiraganaval es kanjival. mondjuk ezt nekem konyebb olvasni, mint a Thai feliratokat. A buszra eloszor is fel kell szallni, amit egy buszmegalloban kell megtenni. Ennek megtalalasa mar eleve nem egy egyszeru feladat. A japan tulelo konyv azt irja, hogy a buszmegallo az a hely, ahol embereket latszolag ok nelkul latunk tomorulni az ut szelen. Szerencsesebb esetben van hozza tabla is - neha meg pad is, ahova le lehet ulni. Idonkent az ott megallo buszok szamai is fel vannak tuntetve. Tehat megvan a megallo, es a japan kiskonyvbol kineztuk, hogy melyik buszok jok nekunk. (Altalaban egy iranyba tobb is jo lesz.) Ezutan a feladat, hogy leintsuk a buszt, amikor jon. Ez nem mindig egyszeru, ha a busz a harmadik savban kuzd az arral, nem mindig teszi meg a szivesseget, hogy kijojjon a partra felszedni minket. A felszallas sem egyszeru. Jobbesetben teljesen megall a busz, idonkent csak lassit a fel- es leszallok kedveert. Altalaban az uthoz nem a legkozelebb all meg, ezert a busz es a jarda kozott bike taxik suhanhatnak el, amire oda kell figyelni. A kozlekedest gyorsitando nem igazan varnak a felszallokra, sokszor a mar mozgo buszra kell felugorni. Ill. eleve, oda kell futni, ahol magyjabol megallni latszik, ami sokszor nem az orrunk elott van. A buszra felszallvan az mar mozgasban is van, igy gyorsan kapaszkodni kell. Az egyensulyozas kozben zsebunkbol elo kell keriteni nemi aprot, amit majd a kalauznak odaadunk a viteldijert cserebe. A nem-legkondis busz olcsobb (4-5 Baht), a legkondisert kb. ketszer annyit kernek. Persze a kalauznak meg nehezebb a feladatata - az apro vagy papirpenz atvetele, visszajaro es jegy odaadasa, a jegy ervenyesitese - es mindez ugy, hogy kozben erosen egyensulyoznia kell. Ennek a problemanak a kezelesere egy oriasi megoldas a kezukben levo hengeres 'kassza'. Ez egy hosszu fem henger, a ket vegen lezarva. Belul rekeszekre van osztva, keresztben. Az egyik rekeszben van a jegy-guriga (viszonylag vekony papirszalag), egy masikban a papirpenzek, tobb rekesz a kulonbozo erteku fempenzeknek van fenntartva. Az egesz hosszaban nyithato egy kezben tartva: a tenyerben, a huvelykujjal megtamasztva marad a rekeszes resz, mig a maradek negy ujj a kinyilo resszel egyutt mozog - a tenyer nyitasaval az egesz henger kinyilik, csukasaval az egesz henger osszezarodik. De ez meg nem minden - a jegy ugye papirgurigaban van, igy mindegyiket le kell szakitani a gurigarol. Ez tokeletesen megoldhato ugy, hogy kihuzza a gurigat a kalauz egy jegynyire, majd osszecsukja a hengert, hogy pont az az egy jegynyi log ki a nyilasnal, es a henger fedele menten szepen letepi a jegyet. A jegy ervenyesitese is hasonloan tortenik - a letepett jegy sarkat visszrakja a fedel ala, majd ujra osszeszoritja, es maris beletepett a sarkaba - ezzel ervenyesitve azt. Mindez persze bonyolultan hangzik, am a kalauzok meg csak oda sem neznek. Inkabb csak a jellegzetes nyilas - csukas csatoggasat lehet hallani, sokuk meg uresjaratban is csattogtatja kis hengeret, megszokasbol. Szoval most mar jol vagyunk, van jegyunk is, es nem estunk el. Ha van ulohely, arra erdemes lecsapni, es nem csak azert, mert kenyelmesebb. A buszokbol allva ugyanis nem lehet kilatni, ill hat csak lefele, kb. a szomszed savig. Leven az ablakok nagy alacsonyan vannak. Igy ha meg kivanjuk vizsgalni leszallohelyunket, sokat kell gornyedezni allva - mig az ulesbol pont felfele latunk ki. Tovabbi kihivas pl., hogy ha buddhista szerzetes utazik a buszon, ohozza nonek semmilyen formaban sem szabad hozzaerni, meg akkor sem, ha nagyot fekez a busz. Igy leanyzoknak lehet nagy balettmozdulatokat tenni ennek elkerulese erdekeben. A szerzetesek egyebkent is kiemelt szerepnek orvendenek, nekik pl. mindig at kell adni a helyet. Tovabbi szempont, hogy nem-legkondis buszon ha vannak ventillatorok, erdemes alaja helyezkedni, mert viszonylag sokat allhatunk majd a dugoban. Egy piros lampa akar tobb hosszu percig is eltarthat (sok nagyobbb keresztezodesben kezzel iranyitjak), es akkor majd patakzik rolunk a veritek rendesen. Menet kozben ez nem annyira problema, leven az ablakaok mind tarva-nyitva, ezert hut a menetszel. Hosszas leselkedes utan egyszer csak arra jutunk, hogy vagy mar tulmentunk a celpontunkon, vagy epp kozeledik az - le kellene szallni. Vannak kis piros gombok, amik leszallasjelzokent szolgalnak. Megnyomasukkal iszonyat idegesito hanghatas eri a sofort, amire mindenkepp felebred. Megprobal majd valahogy a part fele evickelni, tobb-kevesebb sikerrel, majd legalabbis lelassit. Sok busz ajtajat eleve sem csukjak be elindulaskor, igy azt kinyitni sem kell - amikor mar eleg lassu a busz, le lehet ugorni rola. Persze van, hogy meg is all. Itt is vigyazni kell a busz es a jarda kozott elsuhano bike taxikra. Az allandoan nyitott ajto elonye, hogy nem kell megvarni a megallot, ha a busz a dugoban all, barmikor konnyeden leszallhatunk rola, az utolso meterek eselyesen gyorsabban mennek majd gyalog.
darkeye |